תמיד לרשותכם: 8659*

shekaveteka@gmail.com

אור צהוב או לבן ? כמה מיתוסים שכדאי להאיר

מטבח, פינת אוכל, סלון, חדר שינה, שירותים, חדר אמבטיה, חדר עבודה, מפרסת, גינה, פרוזדורים... כל כך הרבה חדרים, כל כך הרבה שימושים שונים
עיצוב-מטבח-דורון-בנגו

בתמונה: עיצוב פנים שרית גיטליס

 2 צבעים עיקריים של אור ביניהם עלינו להחליט. אור צהוב או לבן מייצגים תחושות שונות שאנו רוצים להעביר ומתאימים לסוגים שונים של שימושים. לגופי התאורה, לא פחות מלרהיטים עצמם, יש חשיבות גדולה מאוד על ההרגשה שלנו וכן, גם על הבריאות. גווני אור שלא מתאימים למטרת החדר יכולים לגרום לנו לעייפות, למאמץ מיותר של העיניים ואף לכאבי ראש. אז איך מסווגים את צבעי האור השונים וכיצד נתאים את גוון האור לחללים בבית?

סקאלת הגוונים

בעבר היו נוהגים להבחין בין אור צהוב או לבן, אבל כיום מודדים את האור לפי סקאלת גוונים רחבה יותר. גוון אור, הנקרא "טמפרטורת אור", יושב על סקאלה של צבעים שנעה בין צבע "לבן חם" לצבע "לבן קר". הבנת סוגי הגוונים חשובה לנו על מנת שנוכל להתאים את צבע גוון האור לנעשה בחדר. אותה טמפרטורה של אור נמדדת בסולם מעלות הנקרא "קלווין" ומסומן על ידי האות K. כ

כל שהמספר שצמוד לאות K גבוה יותר, כך נקבל צבע אור לבן וקר, ולהיפך. את טמפרטורת האור ניתן לסווג כך שצבע לבן קר, המכונה "אור יום", נמדד לפי K6000 ומעלה. צבע האור הלבן קר משדר קרירות ויש שיגידו אפילו ניכור. הוא מתאים לחדרים בהם ישנם יישומים מיוחדים, כמו מחסנים לוגיסטיים, מעבדות, מפעלים ולא לשימוש ביתי.

באמצע נוכל למצוא את הצבע הלבן הטבעי המסומן בערכים של K4000. הצבע הלבן הטבעי מפיץ אור כחלחל ומסיע לנו לראות צבעים מנוגדים. הוא מתאים בעיקר למטבחים, משרדים, בתי חולים ואף חנויות תכשיטים או בקיצור, כל דבר בו אנו נדרשים להיות חדי – ראיה ולשים לב לפרטים הקטנים.

הגוונים החמים יותר נמצאים בערכים של K2700-3000  והם אלו שמפיצים אור בגוון כתום-צהוב. הנמוכים שבהם מתאימים לתאורה הביתית, למסעדות, לבתי מלון ולאזורים בהם אנשים חיים, לנים ורוצים להרגיש אווירה חמימה. הגוונים שנוטים לכיוון ה-K3000 גם הם בעלי אפקט דומה אך עם שילוב מועט של צבע לבן טבעי.

https://shekaveteka.co.il/product/%D7%AA%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%96%D7%9B%D7%95%D7%9B%D7%99%D7%AA-2283/

נורות הלד – המגוון הרחב של הגוונים

מעבר ליתרונות הגדולים של נורת הלד בכך שצריכת החשמל ופליטת החום שלה נמוכות, היא מאפשרת לנו לבחור בין גוונים רבים של צבע. המדען לורד קלווין (על שמו מעלות קלווין – K) ביצע ניסוי כשלקח פחמן שחור וחימם אותו. הוא גילה כי ככל שעולה הטמפרטורה, צבע החומר הולך ומתבהר מגווני שחור לגוונים של לבן-כחלחל. עקב ניסוי זה, החלו הנורות להיות מסומנות באות K ובטמפרטורה שלהן. כיום, נורות לד מגיעות במגוון רחב של גוונים ושומרות על צביונן כנורות איכותיות המתאימות לכל מטרה.

ג'מבו פילמנט G200 לד 8W

אז איך נבחר את גוון התאורה לבית?

הגוונים הנפוצים ביותר בבתי מגורים הם גוונים של לבן חם ולבן טבעי. בסלון הבית, בפרוזדורים ובחדרי השינה מומלץ להשתמש באור לבן חם שמשדר את אותה התחושה שאנחנו מחפשים בבית שלנו – רוגע, שלווה ומשפחתיות. במטבח, בחדר המקלחת, בחדר העבודה ובמנורה שתסייע לנו בזמן שאנו קוראים, מומלץ להשתמש באור לבן טבעי, בעיקר בשל הצורך לראיה חדה ומקסימלית וגם כי אור מסוג זה נחשב למעורר יותר.

אז פעם הבאה שאתם באים לבחור את גוון התאורה תזכרו שלא מדובר רק בבחירה בין אור צהוב או לבן אלא קשת רחבה של גוונים.

קבלו ייעוץ עם מעצב תאורה מומחה בטלפון, חינם! וללא התחייבות

פוסטים אחרונים