שיפוץ מקיף לדירה הוא הזדמנות לחדש את המראה שלה וגם את פריסת התאורה. הלבשת גופי התאורה השונים מתבצעת בדרך כלל בשלבי הסיום של השיפוץ, אבל התכנון חייב כמובן להתבצע מראש ובפרט חשוב לקבוע איפה תוצב תאורה ובהתאם מה יהיה המיקום של נקודות החשמל.

שלב ראשון: חלוקה לפי מטרות

השלב הראשון של תכנון התאורה במסגרת חידוש הנכס הוא מיפוי מלא ומדויק של כל הצרכים בכל החללים בבית. באופן טבעי כשמבצעים שיפוץ דירה כולל הכל אפשר לבצע שינויים מקיפים גם מבחינת האור ולכן רצוי לעבור ביסודיות בכל חדר ולבחון מה חשוב שיהיה בו.

באופן עקרוני יש שלוש מטרות אפשריות לתאורה: 

א. לאפשר עבודה נוחה – תאורה שכזו הכרחית במטבח, בחדר עבודה אם ישנו, בחדרי ילדים אם הם משמשים למשל גם להכנת שיעורי בית וכו'.

ב. ליצור אווירה מתאימה – תאורה שכזו חיונית בסלון, בחדר השינה ובעוד מקומות שבהם אנחנו רוצים ליהנות מתחושות ספציפיות. 

ג. להפנות תשומת לב לפריטים ספציפיים – אם למשל בסלון או בפינת האוכל יוצרים נישה לטובת הצגת חפצי אמנות, כדאי להוסיף גם גוף תאורה שיאיר אותם וימשוך אליהם את תשומת הלב הרצויה.

כמובן שגם ישנם חללים שבהם יש צורך ביותר מסוג תאורה אחד, ובהם התכנון חייב להיות מדויק במיוחד כדי שלא תיווצר התנגשות בין אמצעי התאורה השונים. 

המיקום הספציפי של גופי התאורה

אחרי שמבינים איזה סוג תאורה צריך בכל חלל, השלב הבא הוא לבחור את המיקום שבו יוצב כל גוף תאורה – בין אם הוא עומד, בין אם הוא מחובר לקיר ובין אם משתלשל מהתקרה. גם את השלב הזה צריך להשלים עוד לפני תחילת השיפוץ כדי שלכל גוף תאורה תהיה נקודת חשמל קרובה.

הגוונים הנכונים לתאורה לפי אזורים

עוד מרכיב בתכנון הוא הגוון של התאורה בכל מקום. את הבחירה הזו אפשר לדחות גם לשלב מתקדם יותר בשיפוץ, אבל ככלל כדאי לדעת שבאזורים הכהים הצבע המתאים לתאורה הוא בגוון צהוב, ואילו במרחבים הבהירים אפשר להשתמש גם בתאורה לבנה וגם בתאורה צהובה, בהתאם לטעם של הדיירים.

גופי תאורה שקועים

שיפוץ דירה כללי של כל הבית הוא גם הזדמנות מצוינת לנצל את האופציה של גופי תאורה שקועים. היתרון העיקרי של התאורה השקועה הוא האסתטיות שלה, ובפרט במקומות שבהם מועדף עיצוב מינימלי. בנוסף העובדה שיש אור אבל לא לגמרי ברור מה המקור שלו מוסיפה עניין לכל חלל, ועוד סיבה טובה להשתמש באופציה החדשנית הזו היא שאור שבוקע מגוף תאורה שקוע הוא פחות מסנוור.

נורות חסכוניות

עוד המלצה לגבי הלבשת תאורה אחרי שיפוץ דירה מהיסוד היא להעדיף נורות חסכוניות – ובפרט במקומות שבהם צפוי שימוש נרחב אינטנסיבי יחסית בתאורה. אמנם התרומה של המנורות השונות לחשבון החשמל אינה גבוהה במיוחד, אבל אם אפשר לקבל את אותה עוצמת תאורה בפחות אנרגיה, כדאי כמובן לעשות זאת (מה שגם שצריכת חשמל נמוכה יותר ידידותית גם לסביבה ולא רק לחשבון הבנק שלנו).