ביחד עם תחום עיצוב המרפסות בשני העשורים האחרונים, התפתח בד בבד גם תחום התאורה למרפסת. לצד התאורות הנרחבות שמקרינות על כל המרפסת ונועדו גם לצרכי אבטחה, אפשר למצוא היום גם נורות אלגנטיות בכל הצבעים והגדלים.

ראשית, עניין טכני שחשוב לזכור: תשתית החשמל לתאורת המרפסת חייבת להיות מונחת באופן מקצועי על ידי חשמלאי מוסמך, אחרת כל טיפת גשם מבחוץ או רטיבות עשויה להקפיץ את החשמל בכל הבית, ולכן בכל מקרה עדיף להתקין מפסק זרם נוסף.

אפשרות אחרת המתאימה למרפסות שטופות שמש היא להשתמש בתאורה סולרית שנטענת במשך היום כדי להאיר בלילה (בישראל אין כמעט ימים ללא שמש).

חזק יותר לא בהכרח טוב יותר

שימוש בתאורה חזקה כמו "תאורת הצפה" (פרוז'קטור) תקבץ את כל האלמנטים השונים על המרפסת יחדיו ולכן היא פחות מתאימה לתאורת נוי. היא אפקטיבית בעיקר כשמחברים אותה לחיישן למניעת פריצות בלילה כשרוצים מצד אחד לראות את כל המתרחש ומצד שני לסנוור את מי שנמצא מהצד השני.

אם רוצים לעומת זאת להאיר אלמנטים שונים כמו צמח שנמצא במרפסת או או קיר, יש לבחור תאורה חלשה יותר המתאימה לו. לדוגמה, תאורה שקועה יכולה להתאים מאוד להארה על שביל בעוד תאורת ספוטים ("דוקרנים") מיועדת לרוב להאיר על אלמנטים ספציפיים באופן ישיר. יש גם תאורה מיוחדת לדקים או בריכות.

בנוסף, חשוב שיהיה ניתן לבחור בין מערכי תאורה שונים. למשל, אין טעם להאיר את כל שטח המרפסת, אם כל מה שרוצים זה לאכול כמה חברים ליד השולחן. רצוי אפילו שיהיה אפשר לשלוט בכל אלמנט באמצעות מתג אחד ליכולת התאמה מרבית. הדבר נכון גם לתאורת הגינה. 

הצללה למרפסת – בשילוב תאורה מתאימה 

לא חסרים היום אמצעי הצללה למרפסת כמו למשל פרגולות או סוככי זרועות, גם כאלו עם מנוע חשמלי, וגם להם חשוב שתהיה תאורה מתאימה. כאן הפתרון הנוח ביותר הוא בדרך כלל תאורת LED שיושבת ישירות מתחת לגוף ההצללה. תאורה כזו יכולה להגיע בצורת פסים ואפילו בצבעים מתחלפים. אם אתם מתכננים סגירת מרפסת חלקית או מלאה באמצעות זכוכית או אפילו סוככי צד ("סוככים נופלים"), זוהי ללא ספק התאורה הכי אפקטיבית שתוכלו להשתמש בה.

עם זאת, יש כאלו שיעדיפו לעשות שימוש בתאורה עליונה, במיוחד במידה והפרגולה אינה אטומה לחלוטין מלמעלה (לדוגמה, עם כיסוי עליון מעץ במבוק). תאורה זו כמובן חייבת להיות אטומה לחלוטין מפני גשמים ויש גם אפשרות לתאורה שקועה בתקרה. עוד רעיון הוא להשתמש בשרשראות של נורות צבעוניות שלא רק תוסיף צבע, אלא גם תשבור את המראה המרובע הסטנדרטי.

יש דבר קטן שחשוב לשים לב אליו: אם ישנו סוכך שצמוד לדלת הכניסה או לחלון, עדיף לא למקם את התאורה ממש לידו מכיוון שכל תאורה מושכת יתושים וחרקים מעופפים ברמה כזו או אחרת, גם תאורת לד.