תמיד לרשותכם: 8659*

shekaveteka@gmail.com

טיפים לתאורה לחדר מדרגות בבניין מגורים

בישראל מקובל (מאד) משום מה לפגוש בחדרי מדרגות שאינם מטופחים בבנייני מגורים, זאת למרות שמדובר בחלל הראשון שהדיירים והאורחים עוברים בו כאשר הם נכנסים לבינין.
תאורה למדרגות

הסיבות לחוסר תשומת הלב הזו יכולות לנבוע מכמה עקרונות או מחשבות מקובעות כמו חסכון, פיזור האחריות בין מספר רב מדי של דיירים, ואפילו ביסוסו של דפוס מחשבה מילדות – המחקה את ההורים ויוצר תפיסה לא נכונה לפיה חדרי מדרגות פשוט לא ראויים לתשומת לב. במקרים רבים מספור, כל הסיבות הללו יחד מזינות זו את זו ומביאות את הדיירים למצב של אדישות, זאת בעוד שבפועל ישנם שלל פתרונות זמינים, פשוטים ויעילים לטיפול ראוי בבעיה, ואף הרבה מעבר לכך.

לשבור את האדישות

העיקרון הפשוט שעליו מתבססת תורת העיצוב הוא, שאם רק פותחים עיניים ומנסים לדמיין את המציאות באופן מעט אחר, משם כבר הכל יזרום מעצמו. הדבר נכון בכל תחום ובכל חלל עיצוב, מעולם האדריכלות ועד למלאכות היד והפטנטים הזעירים ביותר. בכל הנוגע לחדרי מדרגות באופן ספציפי, השלב הראשון בשינוי יהיה להתמקד במשחקי האור והצל המתקיימים בו, מאחר וזהו הגורם העיצובי הראשון והמשפיע ביותר בהם, כמעט בכל המקרים:

פינות מוצללות מדי ביום או לחלופין חוסר בנורות במקומות אסטרטגיים בלילה, הם כמעט תמיד הגורם הקובע את האווירה השוררת בחלל, ולכן בתור שלב ראשון מומלץ לחלק את חדר המדרגות למספר אזורים מובחנים, ולאפיין אותם בהתאם לפרמטר האור. כך יהיה קל יותר למצוא פתרונות ספציפיים לבעיות הקיימות, ולהתאים אותם בצורה מדויקת לכל אזור ואזור.

הפתרונות החסכוניים

כמובן שהמרכיב הכלכלי משחק תפקיד חשוב בעיצוב חדר המדרגות, ולכן כדאי להעדיף נורות לד ותאורה סולארית בכניסה אליו ובשביל המעבר (מקומות שחובה להאיר אותם, גם מטעמי בטיחות), וכן במקומות נוספים שבהם הדבר מתאפשר – כמו למשל בקומה האחרונה בבניינים שבהם הגג שקוף. ההיצע הקיים בנורות לד היום מאפשר אינספור פתרונות תאורה יצירתיים ויפיפיים, כך שלא ניתן לדעת בכלל לדעת שמדובר בתאורה חסכונית. מבחינת צבע הנורה עצמה, כל עוד חדר המדרגות שלכם אינו מטופח וקירותיו צבועים בלבן נקי, העדיפו תמיד תאורה צהובה וחמימה, כדי לקבל אור זוהר עדין ויפיפה בשעות הערב.

היזהרו שלא להתקין נורות בעלות עוצמת תאורה חזקה מדי, מכיוון שכך יאבד אפקט החמימות והביתיות, והסנוור יהיה אגרסיבי ולא נעים (מה גם שזהו פתרון יקר ולא נצרך, המדגיש את הלכלוכים החודרים לבנין מבחוץ). גם פתרון של ספוטים חבויים בקיר יכול להתאים מאד במקרה זה, בהתאם לצורך ולהעדפה האישית שלכם.

היכן להתקין את הנורות?  

השאלה החשובה והמשפיעה ביותר בעיצוב חדר המדרגות נוגעת למעשה למיקום הנורות עצמן, מפני שהצבה נכונה או לא נכונה שלהן היא שתקבע האם יהיה נעים לעבור במקום או לא. למעשה, זוהי הסיבה המרכזית שבגללה חדרי מדרגות מקבלים תדמית של הזנחה רבה כל כך, והרבה פעמים יהיה מדובר בנזק שיגרור אחריו נזק נוסף: פינות חשוכות יאגרו פסולת או שישמשו בית לחיות לא רצויות, ובהמשך יהיה פחות ופחות נעים לעבור לידן והבעיה תתעצם, וכן הלאה. הקו המנחה שצריך ללכת לפיו אם כן בהצבת הנורות, הוא בחינתם של שלושה סוגי מיקומים בחלל:

  • פינות חדות, המחשיכות את המעבר החדש
  • אזורים גדולים הדורשים תאורה מרובה
  • מיקומים בעייתיים נוספים, כמו פינות שמוסתרות על ידי ארון חשמל, קומות גבוהות הסובלות מהחשכה מרובה במיוחד ועוד

לאחר שמיפיתם את המכשולים האסטרטגיים הללו, נסו לבחון את כל האפשרויות למיקום הנורות שיוצבו בהן, ו"שחקו" איתן כמה שאפשר. בשלב זה מומלץ אפילו להיעזר בנורה ניידת גדולה בעלת מאפיינים זהים לנורה האמיתית שתיקבע במקום, כדי לקבל תמונת מצב נכונה ומדויקת. כדאי לזכור שבסופו של דבר, בחירת מיקום הנורה תהיה כמובן תלויה בתנאים הספציפיים הייחודיים לבניין שלכם, אך העיקרון המנחה לסדר הפעולות צריך להיות זה: חלוקת החלל כולו לאזורים (כפי שהוסבר קודם לכן), ולאחר מכן חלוקה מפורטת יותר של כל אזור על פי המאפיינים שצוינו כאן.

בחירת בתי מנורה

השלב האחרון והמהנה ביותר בעיצוב תאורת חדר המדרגות הוא בחירת בתי המנורות, וכאן כדאי להקדיש מעט זמן ותשומת לב לבחירה עצמה, מכיוון שישנן הרבה אפשרויות מגוונות ויפיפיות, וחבל שלא להכיר אותן. אך בד בבד כדאי לזכור, שלא כל סגנון שמצא חן בעיניכם בהכרח יתאים לבניין שלכם: מאפיינים כמו סוג החיפוי החיצוני של הבית, שביל הגישה אליו וכמובן עיצוב החלל הפנימי של חדר המדרגות הם משמעותיים מאד לאווירה השוררת בו, ולכן כדאי מאד לבחור את הסגנון העיצובי של בתי המנורות בהתאם אליהם.

צריכים עזרה בעיצוב התאורה לבית ולחללים הציבוריים?
אחד ממעצבי התאורה המומחים שלנו ישמח לעזור לך להתאים את התאורה המושלמת לכל מקום בבית.
לשיחת ייעוץ חינם עם מעצב תאורה? לחצו כאן >>

קבלו ייעוץ עם מעצב תאורה מומחה בטלפון, חינם! וללא התחייבות

פוסטים אחרונים